Czy wiesz, że – ciekawostki o marce KangaROOS

Choć nazwa sugeruje australijskie pochodzenie, tak naprawdę brand KangaROOS ma amerykański rodowód. Marka powstała w 1979 roku i od tamtej pory produkuje głównie buty, ale także odzież streetwearową z charakterystycznym kangurkiem w logo.

KangaROOS – korzenie w architekturze i mała kieszonka

Wiele marek powstało dlatego, że ich twórcom brakowało jakiegoś produktu na rynku. Nie inaczej jest z firmą KangaROOS, której założycielem był Bob Gamm. Z wykształcenia architekt, zajął się tworzeniem obuwia sportowego, bo sam biegał. Jego codzienna przebieżka wynosiła ok. 10 kilometrów.

 

Gamm nie lubił ubrań, które w latach 70. i 80, święciły sportowe triumfy. Chodzi tu przede wszystkim o bawełniane spodnie dresowe i bluzy. W tym biegano wówczas najchętniej.

 

Bob Gamm wolał stroje lekkie, przewiewne i dopasowane. Ale to, co przeszkadzało mu najbardziej to kieszenie, zawsze prowokujące do tego, aby włożyć do nich za dużo. Dlatego wymyślił buty do biegania z kieszonką zapinaną na zamek błyskawiczny. Mógł w niej zmieścić klucz od domu i trochę pieniędzy.

 

To rozwiązanie do dziś stosowane jest w wybranych butach marki KangaROOS. Kieszonka to zresztą coś, co ma kangur. Jako torbacz trzyma swoje potomstwo w kieszeni na brzuchu. Poza tym kangur jest szybki (choć raczej skacze, niż biega) i nigdy się nie cofa – wystarczająca inspiracja, aby otworzyć sportową firmę.

Światowy sukces KangaROOS

Sportowe buty od KangaROOS zawładnęły sportem w latach 80. i 90. Wówczas w ciągu miesiąca sprzedawały się w ilości 700 tysięcy par.

 

Bob Gamm zaczął sprzedawać swoją nową serię butów na całym świecie. W tym wypadku reakcja klientów była równie gorąca. Pozostając przy sprzedaży międzynarodowej, warto wspomnieć, że umowa biznesowa zawarta w 1981 roku okazała się kluczowa dla przyszłości marki. Jako pierwszy licencjobiorca w Europie, młody sprzedawca obuwia o nazwisku Bernd Hummel z Niemiec podpisał umowę z KangaROOS. Dokładnie wtedy, gdy globalna ekspansja marki nabrała tempa.

 

Pomysłowe buty z kieszonką były także na wyposażeniu sportowców reprezentujących Stany Zjednoczone na Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 1992 roku w Barcelonie.

Technologia Dynacoil KangaROOS 

Modele KangaROOS w technologii Dynacoil zostały zainspirowane obuwiem, jakie NASA stworzyła dla astronautów misji Apollo 11.

 

Modele z tej linii były firmowane hasłem “NASA’s technology that has reached the Moon is now available on Earth”, co oznacza, że “Technologia Nasa sięgnęła księżyca, a teraz jest dostępna na Ziemi”.

 

Dynacoil był opatentowanym systemem uwalniania energii i pochłaniania wstrząsów, opracowanym w połowie lat 80. przez byłego projektanta butów Nike Raya Tonkela oraz Ala Grossa, i przetestowanym przez NASA.

 

Chwalony przez czasopisma i zagorzałych biegaczy, Dynacoil był hitem. A KangaROOS wykorzystał rozmach i pozytywną prasę, aby rozszerzyć swoją działalność na różne sporty, takie jak hokej, baseball i futbol amerykański. Buty KangaROOS cieszyły się poparciem czołowych sportowców tamtych czasów, w tym gwiazdy futbolu Waltera Paytona.

Zmiany w KangaROOS

Dobra passa marki wydawała się nie do zatrzymania, ale późne lata osiemdziesiąte przyniosły pewne zmiany. Po pierwsze, założyciel marki i wizjoner Bob Gamm nie chciał już być zaangażowany w biznes i sprzedał KangaROOS grupie inwestorów z Kalifornii.

 

Po drugie, popularność marki zmalała, chociaż najbardziej wytrwali entuzjaści sportu nadal ufali butom do biegania KangaROOS z technologią Dynacoil.

 

Odejście Boba Gamma spowodowało, że KangaROOS dryfował w poszukiwaniu kierunku dalszego rozwoju. Zamiast koncentrować się na swoich mocnych stronach, KangaROOS rozszerzył swoją ofertę o buty do sportów motorowych, buty do tenisa i zapasów.

Kangur znów skacze

Czy to był koniec KangaROOS? Nie tak szybko. Z okazji 30. rocznicy założenia firmy, powrócono do klasycznych modeli, takich jak Omnicoil, Skywalker i Blaze w małych seriach produkcyjnych.

 

KangaROOS we współpracy ze Sneakerness wypuścił na rynek limitowaną do 80 par serię butów sportowych Slam Dunk i Game, ponownie rozpalając płomień popularności wśród sneakerheadów.

W Amsterdamie ludzie z brandu Patta również poczuli nostalgię KangaROOS. Współpraca między Patta i KangaROOS w 2011 roku zaowocowała butami Woodhollow.

 

W 2012 roku Bernd Hummel zdecydował się podwoić ilość tworzonych modeli KangaROOS, rozpoczynając produkcję premium „Made in Germany” w starej fabryce obuwia, którą uratował przed bankructwem.

 

Fabryka „Hummel & Hummel”, położona w pobliżu miasteczka Pirmasens. Tam, gdzie wizjonerzy tacy jak Adi Dassler uczyli się kiedyś rzemiosła, produkuje ręcznie robione sneakersy wg indywidualnych projektów. Nacisk kładzie się tutaj na najwyższej jakości materiały i precyzyjne wykonanie.

Buty KangaROOS mają kojarzyć się z energią i siłą kangura. Mało kto wie, że zwierzę to potrafi walczyć i naprawdę nieźle się bije. Do tego jest naprawdę szybkie – porusza się z prędkością wynoszącą prawie 48 km/h. Jego nogi są zbudowane w taki sposób, że zwierzę im szybkiej skacze, tym mniej energii zużywa. Nic dziwnego więc, że to właśnie kangur stał się patronem  amerykańskiej sportowej marki.

Tekst: Ania Dąbrowska