Czy wiesz, że? Ciekawostki o marce VANS

Założona w 1966 roku firma The Van Doren Rubber Company pierwszego dnia działalności handlowej przyjęła dokładnie dwunastu klientów. Z niewielkiej firmy powstała marka, która dziś wypuszcza na rynek kilkadziesiąt milionów par obuwia Vans rocznie.

 

Jednocześnie oferuje klientom olbrzymi wybór sportowych i miejskich plecaków Vans, T-shirtów Vans, spodenek, bluz oraz akcesoriów, takich jak czapki z daszkiem, okulary, skarpetki i wiele innych.

 

W skład grupy pierwszych właścicieli wchodzili bracia Paul i James Van Doren oraz Gordon C. Lee. Można więc powiedzieć, że firma była prawie rodzinna.

 

Co więcej, oryginalna wersja logo została zaprojektowana w latach 70. XX wieku przez 13-letniego Marka Van Dorena. Mark był synem ówczesnego prezesa i współwłaściciela Jamesa Van Dorena. Chłopiec zaprojektował szablon do malowania natryskowego na swoich deskorolkach. Z czasem pasja Marka trwale wpłynęła również na profil produkcyjny całej firmy.

 

Vans – zapraszamy do świata skateboardingu

Obuwie Vans było wygodne i praktyczne. Buty nie miały nazw, ale były identyfikowane za pomocą numerów, co jeszcze bardziej intrygowało odbiorców.

 

Dziś najpopularniejsze modele marki to:

Authentic – sznurowany klasyczny model Vansów, który pojawił się w kolekcji jako pierwszy


Slipon– wsuwana wersja wzoru Authentic, rozsławiona przez młodego Seana Penna w filmie „Beztroskie lata w Ridgemont High”


Era – sneakersy zaprojektowane w latach 70-tych przez legendy skateboardingu Tony-ego Alva i Stacy’ego Peralta


Old Skool – klasyczny model trampek na grubej podeszwie i z miękką wkładką


Sk8-Hi – zaprojektowane specjalnie dla skaterów wysokie obuwie za kostkę

Choć na rynku działały już duże firmy sportowe, które produkowały obuwie skeateboardowe, nowe modele Vans idealnie wpasowały się w potrzeby skaterów.

 

Płaska podeszwa o dobrej przyczepności idealnie nadawała się do brawurowej jazdy na deskorolce. Co więcej, zainspirowany pasją syna James postanowił skupić się na obuwiu dla skaterów.

 

Firma na tyle poważnie traktowała swoich klientów, że w latach 70-tych wzmacniano palce i piętę butów skórą. Skateboardziści zbyt szybko zużywali tradycyjne modele wykonane z płótna.

W 1998 roku firma poszła o krok dalej i otworzyła swój pierwszy skatepark w Orange w stanie Kalifornia. Prawie dwa tysiące metrów kwadratowych powierzchni mieściło mini rampy, tory uliczne, pasaże, głęboki na prawie 4 metry basen.

 

Park przeznaczony był zarówno dla profesjonalistów, jak i początkujących amatorów, którzy chcieli spróbować popularnej dyscypliny sportowej.

 

W 2010 roku podobna przestrzeń powstała w Huntington Beach w Kalifornii. Na dwukrotnie większej powierzchni zapewnia atrakcje dla skaterów w różnym wieku.

Vans – biznes i filantropia

Na drodze do sukcesu nie bez znaczenia była również współpraca Vans z amerykańskim rządem. W latach 70-tych firma została wyznaczona przez Departament Obrony USA do produkcji butów dla amerykańskich sił powietrznych.

 

Było to płócienne obuwie z wełnianą podszewką w stylu popularnych dziś mukluków. Jednak komercyjny sukces i rządowe zlecenia to tylko jedna ze stron działalności firmy.

 

Choć buty Vans kojarzy z pewnością każdy, kto choć trochę interesuje się modą, nie każdy wie, że marka chętnie udziela się społecznie, włączając się w różnego rodzaju akcje sponsorskie.

 

We współpracy z Berkley College of Music, placówką specjalizującą się w nowoczesnej muzyce współczesnej, jest fundatorem stypendium Off The Wall Scholarship dla utalentowanych muzyków.

 

Vans jest również sponsorem tytularnym US Open of Surfing w Huntington Beach w Kalifornii oraz muzyczno-sportowego festiwalu Vans Warped Tour.

 

Marka wyprodukowała nawet film o surferach „Get-N Classic, Vol. 1″.

Vans – współpraca z bohaterami kultury masowej

Kluczowa w funkcjonowaniu marki jest nie tylko działalność sponsorska, ale również współpraca z ikonami popkultury.

 

Charakterystyczną cechą Vans jest wypuszczanie kolekcji nawiązujących swoją grafiką do legend sceny muzycznej i filmowej. Fani mogli już kupić produkty z limitowanej kolekcji Simpsonów czy Star Wars.

 

Seria The Beatles grafiką nawiązywała do albumu Yellow Submarine. Vans wypuścił też zestaw z logo Metallica, w skład którego wchodziła koszulka, czapka z daszkiem Vans oraz do wyboru dwa kultowe modele Vansów – Sk8-Hi Reissue i Classic Slip-On.

Nie można również nie wspomnieć o kolekcjach Vans przeznaczonych dla najmłodszych odbiorców.

 

Kreskówkowe sneakersy Disney’a czy plecaki Vans, w których marka wykorzystała wizerunki Myszki Miki, Kubusia Puchatka, Kaczora Donalda oraz disnejowskich księżniczek, czy komiksowe Fistaszki, to prawdziwe dzieła sztuki użytkowej.

Artystyczny charakter miała również współpraca ze znanym projektantem Markiem Jacobsem. Bajecznie kolorowe sneakersy, pełne cekinów, dżetów i naszywek, z pewnością były jednymi z najbardziej barwnych i oryginalnych modeli obuwia w historii marki.

 

Czym jeszcze zaskoczy swoich odbiorców ta kultowa marka? Zapraszamy do śledzenia najnowszego asortymentu firmy w naszym sklepie.

 

tekst: redakcja