Pod lupą – ciekawostki o marce Asics

Asics to światowa marka, która wywodzi się z Japonii. Poza produkowaniem ubrań Asics i sprzętu sportowego, brand zajmuje się tworzeniem bliskich doskonałości butów, przede wszystkim obuwia dla biegaczy.

Marka ma na swoim koncie wiele sukcesów, bo śmiało wychodzi poza szablon projektowania. Chętnie ubiera i wyposaża reprezentacje różnych państw w wielu dyscyplinach sportowych, a także promuje wydarzenia sportowe, jak np. New York Marathon. Przyjrzyjmy się jej nieco bliżej.

 

Asics – koszykarskie początki

Marka Asics początkowo nosiła inną nazwę, czyli Onitsuka. Nazwa firmy pochodziła od nazwiska jej założyciela Kihachiro Onitsuki. Rozpoczął on działalność w mieście, z którego pochodził, czyli w Kobe. Miało to miejsce w 1949 roku, kiedy Japonia zbierała się po przegranej wojnie.

 

Pierwszymi produktami były modele butów do koszykówki, ale szef marki nie był monotematyczny. Wiedział, że tylko szybkie powiększenie oferty przyczyni się do pozyskania nowych klientów. Już w latach 50. zeszłego stulecia buty Asics były przeznaczone do uprawiania różnego rodzaju sportów.

Łacińskie korzenie nazwy marki Asics

Słowo Asics brzmi dziwnie, niezbyt łatwo je też wypowiedzieć. Ale wcale nie jest to żaden japoński wyraz. To akronim, czyli skrót od łacińskiego powiedzenia “w zdrowym ciele zdrowy duch” (Anima Sana in Corpore Sano).

 

Można więc uznać, że marka w pewnym sensie czerpie z europejskiej tradycji. Założyciel firmy, wykorzystując to powiedzenie zdradzał też swój ukryty cel – chciał zmotywować ludzi do ruchu, a młodych, pamiętających wojnę, do pięknego życia mimo zmartwień i trudów. Zmiana nazwy z Onitsuka (później Onitsuka Tiger) na Asics nastąpiła w latach 70.

Ośmiornica inspiracją powstania podeszwy butów Asics

Najlepsze rozwiązania technologiczne często mają swoje źródło w przyrodzie. Kihachiro Onitsuka zainspirował się… mackami ośmiornicy.

 

Jak wiadomo, w kuchni japońskiej spożywa się sporo owoców morza. Kiedy założyciel marki jadł sałatkę, którą zrobiła jego matka, przyjrzał się dokładniej elementom ośmiorniczych macek będących były jednym z jej składników.

 

To zainspirowało go do zaprojektowania podeszwy butów Asics ze specjalnym, niejako przyssawkowym układem wypustek. Miały one na celu stabilizować kroki na parkiecie boiska do koszykówki oraz dawać idealną przyczepność, która jest w tej grze tak istotna.

Kultura japońska a buty Asics

Ciekawostką z pewnością może być inspiracja w projektach Asics płynąca bezpośrednio z kultury japońskiej. Chodzi o słynne buty i skarpety Tabi, z oddzielonymi placami.

 

W butach Tabi chodzili legendarni wojownicy ninja, skarpetki Tabi to element tradycyjnego japońskiego stroju z kimonem i klapkami geta.

 

Na początku lat 50. wśród produktów młodej marki pojawiały się pierwsze buty do biegania Asics. Model Tabi nawiązywał do wspomnianych już japońskich skarpet.

 

Buty miały gumową podeszwę, a cholewka przypomniała skarpetkę ze sznurówkami. Przeznaczeniem tego dość dziwnego obuwia było wspomaganie biegacza w pokonywaniu jak największej liczby kilometrów.

Skrzyżowane pasy na butach Asics

Model butów Mexico 66 stworzono na igrzyska Olimpijskie w 1968 roku w Meksyku. Wyposażono w nie reprezentację Japonii, ale nie tylko.

 

To właśnie w tym modelu po raz pierwszy zastosowano logo firmy, czyli przecinające się paski zwane Mexico Lines. Od tamtej pory wspomniane paski stanowią znak rozpoznawczy Asics i pojawiają się na wszystkich modelach obuwia w zróżnicowanych formach kolorystycznych.

Znaczenie pasków na butach Asics

Jeśli się im przyjrzeć, można zobaczyć literę A, która nawiązuje do słowa Asics. Ale istnieje też druga interpretacja znaczenia logo marki.

 

Otóż, paski miał zostać stworzone na wzór tygrysich. A to z kolei było nawiązaniem do nazwy przedsiębiorstwa w przeszłości, czyli Onitsuka Tiger.

Olimpiada 2020 – Asics przeciwko śmieciom

Podczas najbliższych Igrzysk Olimpijskich w Tokio nie zabraknie sportowych emocji. Reprezentację Japonii ubierze oczywiście marka Asics, która chce zwrócić uwagę na problemy związane z zanieczyszczeniem plastikiem i koniecznością ograniczania jego produkcji.

 

Dlatego właśnie reprezentacja Japonii pokaże się w strojach stworzonych z surowców poddanych recyklingowi. Aby zaangażować w to cały kraj, w Japonii trwa ogromna zbiórka m.in. używanych ubrań, które zostaną przerobione na nowe stroje sportowe.

 

Zbiórki prowadzone są w szkołach, klubach i centrach zawodowych i amatorskich sportowców oraz w różnych miejscach użyteczności publicznej. Do końca maja zostanie zebrane ok. 30 ton ubrań sportowych do przetworzenia.

Marka Asics ma za sobą ciekawą historię. Obecnie brand jest w czołówce jeśli chodzi o nowatorskie technologie stosowane przede wszystkim w produkowanym obuwiu. Czy buty mogą być dobrym wstępem do fascynacji japońską kulturą? Czemu nie!

Tekst: Ania Dąbrowska