Pod lupą – ciekawostki o marce Under Armour
Wielkie marki często mają swój rodowód w prozaicznych zdarzeniach albo ich powstanie wynika z chęci zaspokojenia podstawowych oczekiwań. Nie inaczej jest z amerykańskim brandem Under Armour, który powstał z potrzeby niejako higienicznej. Przeczytajcie tekst, a dowiecie się, o co chodziło.
Spocona koszulka u źródeł Under Armour
Marka Under Armour powstała w 1996 roku, a jej założycielem był Kevin Plank, student uniwersytetu stanowego Maryland i miłośnik sportu. Jako kapitan uniwersyteckiej drużyny futbolowej często zmagał się z niedoskonałościami sportowego ubrania.
Najbardziej mierziła go koszulka – uszyta z bawełny, po treningu po prostu zaczynała śmierdzieć, była mokra i stanowiła idealne środowisko dla rozwoju nieprzyjaznych skórze bakterii.
Kevin Plank miał dość stroju, który nie zapewniał mu higieny. Uznał, że czas na własne ubrania i zaczął pracę nad odzieżą. Potrzebował ubrań, które byłyby w stanie odprowadzać wilgoć ze skóry, podtrzymywać mięśnie oraz regulować temperaturę ciała. Metodą prób i błędów powstała technologia HeatGear.
Warto dodać, że pierwsze kroki obecnego giganta rynku – odzieży sportowej Under Armour, miały miejsce w piwnicy domu babci Kevina Planka w Waszyngtonie.
Under Armour – Finansowe tornado
Rok 1996 okazał się dla Kevina Planka bardzo szczęśliwy. Jego biznes był przede wszystkim skierowany do sportowców oraz amatorów sportu, spragnionych wytrzymałej i praktycznej odzieży.
Początki marki to sprzedaż bezpośrednia z bagażnika samochodu – przyniosła ona dochód w wysokości 17 tysięcy dolarów. W kolejnym roku zamówień było już na 100 tysięcy USD. Pomogło to Kevinowi rozwijać pomysły i tworzyć odzież nie tylko odprowadzającą pot, ale i taką, która grzała.
Twórca marki Under Armour wyprzedził takich rynkowych kolosów jak Nike, Adidas czy Reebok.
Under Armour – uzbrojona nazwa?
Pewnie wiele osób zastanawia się, co oznacza Under Armour. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na drugi człon nazwy, zapisany zgodnie z pisownią brytyjską. Po amerykańsku pisałoby by się to Armor.
Armour czy Armor oznacza po polsku zbroję. Skąd pomysł? Z urzędu, w którym Kevin Plank próbował zarejestrować swoja firmę. Ciągle było coś nie tak z nazwą, albo podobna już po prostu istniała. Plank więc próbował, zmieniał, dopasowywał się do możliwości, ale urząd wciąż odmawiał.
Body Armor też nie przeszło, choć brzmi całkiem nieźle. Kevin Plank był rozczarowany i przygnębiony, bo nie spodziewał się, że urzędowe sprawy będą tak skomplikowane. Smutny i zasępiony odwiedził swojego brata, który zapytał go o to jak sobie radzi jego firma “Under Armor”.
Zszokowany Kevin uznał, że spróbuje wykorzystać przejęzyczenie brata i zgłosił nazwę w urzędzie. Tym razem się udało. A literka U? Kevin dodał ją, bo chciał w ten sposób uzyskać lepiej wyglądający kontakt telefoniczny do firmowego centrum obsługi klienta, a w USA są to przeważnie alfanumeryczne układy.
Sportowe ubrania Under Armour w filmie
Producenci filmowi często zgłaszają się do wielkich marek z prośbami o pomoc w ubraniu aktorów. Ubrania takie jak koszulki Under Armour czy spodnie Under Armour, zagrały w kilku filmach.
W 1999 roku w wytwórni Warner Bros powstały dwa filmy o tematyce futbolowej – ‚Męska gra’ oraz ‚Sezon rezerwowych’. Oczywiście Kevin Plank zgodził się na współpracę, wiedząc, że pomoże mu doświadczenie związane z ubieraniem całych sportowych drużyn.
Ubrania Under Armour można tez zobaczyć w lubianej serii kina akcji pt. ‚Szybcy i wściekli’.
Under Armour idzie w buty
Po latach sukcesów, na które złożyły się wieloletnie kooperacje z drużynami sportowymi oraz zadowolenie milionów klientów na całym świecie, Kevin Plank wziął się za bieganie. A dokładnie za tworzenie butów do biegania.
Pierwsze pary butów do biegania Under Armour powstały w 2009 roku. Z czasem marka stworzyła trzy odrębne linie, z przeznaczeniem do różnego stylu, poziomu zaawansowania etc. Trzy kategorie, które brand ma w swoim portfolio to RUN FAST, RUN LONG oraz RUN STRONG.
Z biegiem czasu oferta butów Under Armour rozszerzyła się o buty uniwersalne, buty treningowe Under Armour, buty piłkarskie…
Najbardziej popularne linie butów Under Armour to Hovr Phantom, Speedform amp czy Valsetz.
Under Armour poszerza społeczną świadomość
Sukces komercyjny i finansowy to jedno, a drugie to angażowanie odbiorców w akcje, mające na celu popularyzację ochrony zdrowia i sportu w różnym wieku.
Marka Under Armour uruchomiła kilka specjalnych programów, w tym UA Power in Pink, który szerzy wiedzę o profilaktyce raka piersi.
Poza tym flagowym programem, brand Kevina Planka stworzył również UA WIN, czyli sportową aktywizację młodzieży i wsparcie dla młodych obiecujących sportowców.
Jak widać w przypadku Under Armour sprawdza się powiedzenie “od rzemyczka do koniczka”. Nierzadko proste potrzeby, albo niezadowolenie z istniejącej sytuacji prowadzą do sukcesu, którym jest dobrze działający biznes i stali odbiorcy.
Tekst: Ania Dąbrowska