New Era – ulubiona marka kibiców
Czapki robione od stu lat? Tak! Marka New Era, znana, lubiana i ceniona, powstała prawie stulecie temu w Buffalo w Stanie Nowy Jork. Dziś to brand, którego nie można nie znać i który ma w swoim portfolio tysiące wzorów. Każdy znajdzie coś dla siebie.
Czapki z daszkiem to nie tylko nakrycia głowy, których można używać w ciepłych miesiącach jako dodatkowe zabezpieczenie przed słońcem i mocnym światłem. To niebywale istotne akcesoria, które dopełniają streetwearową stylizację i nierzadko są także swojego rodzaju manifestem.
Czapki noszą znani i lubiani, przenikają one do main streamu, są używane przez ludzi w różnymi wieku. Czapki z daszkiem często ozdabiane są naszywkami, są wyszywane, a wzory można sobie dowolnie dopasować i przekazać nimi własne poglądy na świat albo przywiązanie do ulubionej drużyny sportowej lub wyznać miłość ukochanemu miastu.
Niemieckie korzenie New Era
Erhardt Koch był synem niemieckich emigrantów. W 1920 roku pożyczył 1000 dolarów od swojej siostry Rose i drugie tyle od swojego współpracownika. Wszystko zainwestował w firmę, która docelowo miała produkować nakrycia głowy.
Początkowo przedsiębiorstwo nazywało się E. Koch Cap Company, a prowadzenie firmy przypadło w udziale kilku członkom rodziny założyciela. Już w pierwszym roku działalności zaradna rodzina Kochów wyprodukował 60 tysięcy czapek.
Narodziny baseballówki New Era
Amerykanie kochają baseball. To sport narodowy, który rozgrzewa emocje w milionach obywateli. W latach 30. Erhardt Koch uznał, że firma musi pójść z duchem czasu i będzie to duch sportowy. Nawiązał współpracę z drużyną Cleveland Indians i jak się można domyślić, odniósł spektakularny sukces.
Do zawodników wspomnianej drużyny trafiły pierwsze w historii baseballówki, już sygnowane logo New Era. Zespół Cleveland Indians należał do MLB, czyli Major League Baseball, najważniejszej w USA ligi baseballowej, która obecnie skupia 30 zespołów.
Kolejne zamówienia od drużyn posypały się jak z rękawa, a z czasem z produktów New Era zaczęły korzystać też amatorskie ekipy ze szkół średnich i uniwersytetów.
59Fifty – kultowy model z płaskim daszkiem
Czapka 59Fifty zadebiutowała w 1954 roku. W tym samym roku zmarł założyciel marki, a schedę po nim przejął jego syn, Edward.
Nową czapkę wyposażono w opracowane wcześniej wewnętrzne paski, których głównym zadaniem było pochłanianie potu i stabilizowanie czapki na głowie, aby nie spadała.
Ciekawostką jest to, że model ten przez 24 lata w ogóle nie był przeznaczony do sprzedaży detalicznej. Dostępny był tylko dla drużyn sportowych.
Dopiero w 1978 roku firma zdecydowała się zareklamować swój produkt w magazynie The Sporting News i tym samym wprowadzić go do powszechnego obrotu.
Czy był to sukces? Był. I jest do dzisiaj, bo czapka 59Fifty na stałe wpisała się w streetwearową kulturę. Dziś można ją kupić w wielu kolorach i z różnymi haftami, w tym z tymi odnoszącymi się do amerykańskich drużyn baseballowych.
New Era – droga na szczyt
Marka New Era, która po kilku dekadach obecności na rynku, stała się oficjalnym dostawcą czapeczek baseballowych dla profesjonalnych graczy, ugruntowała swoją pozycję na amerykańskim rynku, stając się symbolem wolności i kreatywności.
Współpraca z amerykańską armią, światem filmowym i świetne kontrakty wywindowały brand na sam szczyt. Jednak dystrybucja odbywała się tylko na terenie USA, a zainteresowanie czapkami rosło na całym świecie.
Dopiero u progu nowego Millenium, w 2000 roku, pierwsze sklepy pojawiły się w Kanadzie. Dwa lata później firma dotarła do swoich klientów w Europie, Japonii i Australii. Trzeba przyznać, że trochę to trwało, ale biorąc pod uwagę dopuszczenie do sprzedaży modelu 59fifty po ponad 20 latach od premiery – nic dziwnego.
Obecnie brand dostarcza swoje produkty także zespołom zrzeszonym w NBA i NFL, a poza USA współpracuje z drużyną Manchesteru United w Wielkiej Brytanii oraz z australijską ligą krykieta.
Sto lat po rozpoczęciu działalności, klienci mają możliwość zamówienia takiej czapki, jaką sobie wymyślą, bo New Era oferuje usługę personalizacji swoich produktów. Wybór koloru materiału czy haftu leży po stronie klienta.
Nie tylko czapki, czyli wszystko dla kibica od New Era
New Era w swoim portfolio ma wiele różnych ciekawych produktów, które wiążą się bezpośrednio ze sportowym duchem firmy. Każdy fan, czy to baseballu, czy to koszykówki, może dzięki tym produktom stworzyć prawdziwą stylizację kibica.
Zaczyna się od czapki z daszkiem New Era lub bucket hat z wybraną drużyną. Do tego brand proponuje bluzy New Era z logotypami zespołów. Do wyboru są również koszulki New Era.
Taki „zestaw kibica” uzupełni plecak New Era lub sportowa torebka New Era, a wszystko utrzymane w jedynym w swoim rodzaju stylu marki.
Odzież i akcesoria od New Era często trafiają w gusta nastolatków, a więc osób chodzących do szkoły. Worki, torebki i plecaki są odpowiedzią na potrzeby uczniów, idealne na co dzień i na trening.
Trzeba przyznać, że takie globalne podejście do kolekcji sprawia, że miłośnikom sportu i kibicom łatwo wybrać outfit i stworzyć streetwearową stylizację. Każdy wymieniony element garderoby to oficjalny “mercz” danej drużyny, a więc wykonany niezwykle dokładnie.
Jakość nie ma sobie równych w detalicznym odtworzeniu nazw zespołów sportowych, a trzeba pamiętać, że część z nich składa się nie tylko z napisów, ale i ze skomplikowanych kolorowych wzorów.
Zawrotna kariera czapki z daszkiem narodziła się w niemieckiej rodzinie emigrantów. Kto by pomyślał, że z praktycznego dodatku stanie się ona dla niektórych niezbędnym elementem stylizacji, przestrzenią do wyrażania własnego ja.
Dziś czapka od New Era jest bardziej w sferze mody, niż sportu, choć z tym drugim wciąż jest ściśle powiązana. To przedmiot uniwersalny, dobrze znany, oswojony, pasujący dziewczynom i chłopakom, produkt ponad podziałami, a przy tym zachwycający jakością i starannością wykonania.
Tekst: Ania Dąbrowska