Pod lupą – ciekawostki o marce Adidas

Rynkowy kolos w segmencie ubrań i butów, firma z tradycjami i z burzliwą historią – marka Adidas z bawarskim rodowodem nie raz potwierdziła swoją klasę.

 

Trudno znaleźć osobę, która by nie kojarzyła brandu oraz jego logo. Firma, mimo, że na liczniku ma już prawie sto lat (rok zał. 1924), odnajduje się w każdej epoce. I w jej produktach chętnie pokazują się gwiazdy i celebryci.

Adidasy – słowo weszło do potocznego języka i oznacza po prostu buty sportowe (nie tylko buty marki Adidasa). Trzy paski, w zależności od dekady, były albo synonimem zachodniego stylu życia, albo obciachu. Marka, o której zdaje się powiedziano już wszystko, ma swoje tajemnice. Oto kilka ciekawostek!

Nazwa marki Adidas

Firmy biorą swoje nazwy z różnych miejsc, a inspiracje prowadzą czasem do dość kuriozalnych pomysłów.

 

Początkowo brand, który znamy jako Adidas, nazywał się po prostu Gebruder Dassler Schuhfabrik, czyli Fabryka Butów Braci Dassler.

 

Założyciel Adolf Dassler po rozłamie, który nastąpił między nim a bratem Rudolfem, nie szukał daleko pomysłu na nową nazwę. Po prostu złączył swoje imię i trzy pierwsze litery nazwiska, tworząc słowo Adidas. Jakie to cudownie proste.

Pierwsze buty Adidas

Jako, że bracia Dassler z małego miasta Herzo w Bawarii, byli pionierami swojej epoki, nie posiadali na początku działalności odpowiedniego warsztatu do wyrobu butów.

 

Początkowo produkcja odbywała się ręcznie. Adi sam uszył debiutancką parę butów i to w dość niecodziennym miejscu, bo w pralni, która stanowiła własność jego matki.

 

Eksperymentalne obuwie stworzono z tego, co akurat było pod ręką. Cholewka powstała z płótna wojskowego namiotu, a gumowa podeszwa…. z uszczelki do zbiornika na benzynę. To piękny przykład recyklingu zużytych przedmiotów.

 

Niechlubna wojenna przeszłość

Kiedy trwa wojna, krajowa gospodarka jest zwrócona w stronę produkcji głównie dla wojska. Podobnie było z Adidasem.

 

W latach II wojny światowej bracia Dassler porzucili produkowanie butów dla sportowców i rozpoczęli robienie obuwia dla wojska, a dokładnie dla Wehrmachtu.

 

To nie wszystko – poza zmianą rodzaju produkowanego obuwia obaj także zapisali się do partii nazistowskiej. Bracia Dassler nie byli jedynymi fabrykantami, którzy w latach 1939-1945 tworzyli rzeczy dla wojennej machiny.

Złoty podział – Adidas i Puma

Po wojnie bracia postanowili się od siebie odseparować, w życiu prywatnym i zawodowym. Awantura, która wybuchła między nimi doprowadziła do podziału firmy, a rodzeństwo zarzucało sobie nawzajem wspieranie nazizmu.

 

Adolf zarządzał Adidasem, a jego brat stworzył markę Puma. Bracia nigdy nie pogodzili się ze sobą. Rudolf założył swoją firmę po drugiej stronie rzeki płynącej przez Herzo.

 

Stosunki między braćmi były tak złe, że zabraniali oni swoim pracownikom chodzić po tej stronie rzeki, po której mieścił się konkurencyjny zakład.

Korki Adidas na murawie

Pierwsze buty do piłki nożnej z korkami opracował sam Adi Dassler. Buty piłkarskie Adidas zadebiutowały w 1954 roku na Mistrzostwach Świata. Piłkarze RFN wygrali wtedy z reprezentacją Węgier i zdobyli mistrzostwo świata.

Trzy paski Adidas mają znaczenie

Słynne trzy paski znajdują się na wielu produktach marki, na butach, na koszulkach Adidas, na spodniach, czy na kurtkach Adidas. Dziś są symbolem marki, ale kiedyś pełniły zupełnie inną rolę.

 

Początkowo obuwie Adidas miało tylko dwa paski, ale Adolf Dassler uznał, że warto dodać jeszcze jeden. I wtedy się okazało, że taki znak jest już zajęty i prawa do niego ma marka Karhu z Finlandii.

 

Po negocjacjach fińska firma sprzedała prawa Dasslerowi za około 1500 euro przeliczając na dzisiejszą wartość oraz dwie butelki, jak to opisano w umowie, “dobrej whiskey”. A co do zastosowania trzech pasków – miały po prostu wzmocnić cholewkę.

Koniczyna jako symbol marki Adidas

Charakterystyczna koniczyna (trefoil)ma sportowy rodowód. Powstała z myślą o podkreślaniu związków brandu Adidas z duchem Igrzysk Olimpijskich, a trzy listki symbolizują trzy kontynenty.

 

Jakie związki z Olimpiadą ma Adidas? Marka w 1936 roku, na igrzyska w Berlinie, zaopatrzyła w obuwie reprezentację Stanów Zjednoczonych i Niemiec.  Koniczynka trafiła na buty i ubrania Adidas w 1972 roku, czyli wtedy, kiedy Olimpiada miała miejsce w Monachium, w Bawarii, czyli w kolebce marki.

Adidas – pionierzy w personalizacji obuwia

Obecnie wiele marekoferuje możliwości customizacji obuwia. Można zaprojektować swoje buty Conwerse czy obuwie New Balance.

 

Jednak to Adidas był pierwszy. W 1985 roku na rynek trafił model adicolor H. Były to białe buty, które każdy mógł przerobić według uznania korzystając ze specjalnego zestawu flamastrów dołączanych do każdej pracy obuwia. Customizacja rękami odbiorców, ale jednak customizacja.

Dziś buty czy odzież marki Adidas ma w szafie prawie każdy. Ubrania te weszły do kanonów sportowej mody i cieszą się niesłabnącą popularnością wśród gwiazd i zwykłych ludzi.

 

A Adolf Dassler przygotowywał się do zupełnie innej roli w życiu – miał zostać piekarzem i wypiekać bułki dla mieszkańców swojej miejscowości. Cieszymy się, że tak się jednak nie stało.

Tekst: Ania Dąbrowska