Viva Latin America!

Studio Alfalfa z Nowego Jorku uczciło znane kobiety Ameryki Łacińskiej serią wyjątkowych toreb i koszulek (w wersji damskiej i męskiej), na których widnieją twarze Carmen Mirandy, Evy Peron, Fridy Kahlo, La Lupe, Marii Felix, Rocio Durcal i Selena. Wszystkie łączył język hiszpański oraz wielki talent – muzyczny, aktorski lub przywódczy, tak jak w przypadku Evity.

Inspiracją dla kolekcji było zdjęcie Ernesto Che Guevary – znana na całym świecie fotografia ‚El Comandante’ w berecie z gwiazdą; ściągnięte lekko brwi, ciemne włosy okalające wciąż młode oblicze jednego z przywódców rewolucji na Kubie. Zdjęcie wielokrotnie przerabiano, nadając mu różne formy graficzne –  jak na przykład dwukolorowy plakat – ciemny zarys twarzy na jednolitym tle. Kolekcja ‚Seven Latin Divas’ stylistycznie nawiązuje do tradycji plakatu właśnie – twarze zarysowano czarną linią, zaś tło jest  kontrastowe – białe, żółte lub czerwone (w przypadku koszulek). Dzięki temu nadruk jest wyeksponowany i widoczny z daleka. Niby prosta i niewymagająca koncepcja, ale bardzo skuteczna wizualnie.

Kobiety w Ameryce Łacińskiej grają szczególną rolę – są matkami wielodzietnych rodzin, znacznie częściej borykają się z biedą i trudnościami, ale pośród nich są jednostki wybitne, których dorobek i życiowa postawa, a także sukcesy zawodowe stały się inspiracją dla twórców kolekcji. Frida była niezwykle utalentowaną malarką, której twórczość daleko wychodziła poza epokę; Selena to młoda piosenkarka, której życie zakończyło się w tragicznych okolicznościach; Eva Peron, pierwsza dama Argentyny, to jedna z najbardziej znanych i wpływowych kobiet na świecie, której działalność skupiła się na pomocy ubogim i promocji praw kobiet.

Koszulki wykonano z peruwiańskiej bawełny – pochodzenie materiałów jest dla twórców kolekcji bardzo ważne, bo to również promowanie naturalnych zasobów krajów Ameryki Łacińskiej. Nadruki są trwałe, więc konserwacja koszulki nie jest trudna. Torby pomieszczą spory zeszyt i mnóstwo drobiazgów. W ich przypadku nadruki są z obu stron – z jednej cała twarz latynoamerykańskiej diwy, z drugiej zbliżenie. Efekt jest bardzo ciekawy. Koszulki i torby można kupić przez internet.

Tekst: Ania Dąbrowska
Zdjęcia: alfalfanewyork.com