Czy wiesz, że… ciekawostki o marce Columbia

Kolebką tego słynnego brandu jest miasto Portland w stanie Oregon w USA. Znawcy sportowej tematyki już pewnie nastawili uszy, bowiem w tym miejscu swoją siedzibę ma inny odzieżowy kolos, firma Nike. Columbia Sportswear to dziś marka o globalnym zasięgu, która towarzyszy profesjonalnym sportowcom oraz miłośnikom aktywnego stylu życia. Dowiedzmy się o niej nieco więcej.

Z Niemiec do Ameryki – historia marki Columbia

W 1937 roku rozczarowani kierunkiem politycznym i społecznym w jakim podążały Niemcy, Marie oraz Paul Lamform, wyemigrowali do Stanów Zjednoczonych w poszukiwaniu bezpiecznego życia. Osiedli w Portland i natychmiast zajęli się biznesem, kupując niewielką manufakturę kapeluszy. Nazwali ją Columbia Hat Company od płynącej nieopodal rzeki Columbia.

 

W podróży za ocean towarzyszyła państwu Lamform nastoletnia córka Gertrude, które w przyszłości skróci swoje imię do łatwiejszego do wymówienia Gert. Dziewczyna wyszła za mąż za Neala Boyle’a, który stał się kolejnym dyrektorem firmy Columbia.

 

Produkcja kapeluszy została zawieszona. Rodzina miała dość tego, że dostawcy nie wywiązują się z dostarczania na czas materiałów i przestawiła się na produkcję odzieży sportowej.

 

A co z Gert, już nie Lamform albe Boyle? Żona, matka, gospodyni domowa nie miała pojęcia o prowadzeniu biznesu. Kiedy w 1970 roku nagle zmarł jej mąż musiała przejąć firmę i całkowicie odmienić swoje życie.

Columbia w szczerym polu. No, prawie

Utworzenie siedziby dużej firmy w lokalizacji “nieposiadającej osobowości prawnej” jest bardzo nietypowe, ale to właśnie tam znajduje się siedziba Columbia Sportswear. Dokładnie jest ona w Cedar Mill w hrabstwie Washington w stanie Oregon. Chociaż znajduje się w obszarze metropolitalnym Portland, w pobliżu miasta Beaverton, jest praktycznie w przysłowiowym szczerym polu.

Matka i syn – dalsze losy firmy Columbia

Tim pomógł swojej matce Gert w prowadzeniu firmy po śmierci ojca. Oboje mieli dobre intencje, ale Gert przyznała, że na początku nie mogli nic zrobić dobrze.

 

Mimo jej protestów, Tim opuścił szkołę podczas ostatniego semestru nauki, aby pomóc swojej matce. Byli na sporym minusie, który sięgał ponad 300 tysięcy dolarów i sytuacja wyglądała na dość beznadziejną. Pracowali razem i obaj przyznali, że kłopoty, które mieli, były w dużej mierze konsekwencją wcześniejszych nieprzemyślanych działań.

 

W końcu zrozumieli, co powinni zrobić, aby Columbia Sportswear Company odniosła sukces. Przełom nastąpił wraz z boomem w sprzedaży kurtek zimowych Columbia w 1986 roku. Mama i syn Boyles postawili na reklamą swoich produktów. Była to trudna lekcja, ale dla marki Columbia wyjątkowo ważna.

 

Od tamtej pory brand skutecznie reklamował się w mediach, nie uciekając od publikowania wizerunku Gert Boyle w swoich kolejnych kampaniach. „Matka Boyle”, bo tak przedstawiano szefową firmy w spotach i w reklamach drukowanych, skutecznie działała na potencjalnych klientów.

 

A przecież w reklamach najczęściej spotyka się młodych ludzi, zaś starsze pokolenie reklamuje głównie suplementy diety i leki przeciwbólowe. W latach 80. dzięki zaskakującym kampaniom promocyjnym firma Columbia zyskała światową renomę.

 

Dystrybutorzy marki, dzięki bardziej przemyślanym działaniom marketingowym, pojawili się w ponad 30 krajach. Gert Boyle zmarła w 2019 roku przeżywszy 95 lat. Firmę aktualnie prowadzą jej dzieci.

Columbia w drodze na giełdę

W 1998 roku firma stała się spółką notowaną na giełdzie. W końcu urosła do odpowiednich rozmiarów, aby osiągnąć ten status. W 2000 roku Columbia przejęła Sorel, znaną markę obuwniczą i włączyła jej produkty do swojej sieci sprzedaży.

 

W 2003 roku Columbia skusiła się na zakup kolejnej marki – Mountain Hardwear, a w 2006 roku Pacific Trail oraz Montrail.

Columbia w narciarskim świecie

Firma cieszyła się szerokim uznaniem na całym świecie i nadszedł czas, aby skupić się na dywersyfikacji linii produktowych.

 

Columbia osiągnęła rekordową sprzedaż swoich nowych produktów, kiedy w 1992 roku sprzedano milion kurtek Bugaboo. Dzięki temu produktowi marka przeszła do historii w sektorze kurtek narciarskich.

 

W 1993 roku wprowadzono nowe linie obuwia Columbia, które podobnie jak wcześniej kurtki, odniosło sukces rynkowy.

 

Następnie uruchomiono produkcję odzieży dżinsowej Tough Mother, która rekordowo zwiększyła sprzedaż. Do 1994 roku przekroczono próg 1 miliarda dolarów. Marka stała się jeszcze bardziej popularna, kiedy została oficjalnym dostawcą odzieży dla stacji CBS Sports w relacjach z Zimowych Igrzysk Olimpijskich, które odbyły się w Lillehammer w Norwegii. Otworzyło to drzwi do produkcji odzieży snowboardowej.

Chociaż prawdą jest, że marka Columbia jest najbardziej znana z linii odzieży wierzchniej, obuwia i odzieży sportowej, zajmuje się również dystrybucją innych produktów. Popularna jest odzież narciarska, sprzęt kempingowy i czapki Columbia. I choć Gert Boyle już odeszła, to nad firmą wciąż roztacza się opiekuńczy duch “twardej matki”.

Tekst: Ania Dąbrowska