Koszulki z piekła rodem
Nie podoba się Wam to, co jest w sieciówkach. W tramwaju widziałaś dziewczynę w takim samym t-shircie jak Twój? Albo koszulka z metką znanej firmy nie przypomina już tego, czym była dwa prania temu? Czas na t-shirt z charakterem.
Na stronę Threadless.com trafiłam przypadkiem, a zaprowadził mnie tam Facebook. Weszłam na chwilę, zostałam na długo. Wciągnęły mnie niebanalne grafiki, które stanowią koszulkowe nadruki. ‚Tee’, skrót od t-shirt, są dla wszystkich – dla dziewczyn wcięte, dla chłopaków proste. Śpioszki dla najmłodszych też się znajdą.
Threadless działa w oparciu o społeczność internautów. Wystarczy zgłosić swój projekt graficzny a ilość oddanych głosów zdecyduje, czy dany wzór znajdzie się na koszulce. Threadless stara się nie zalewać rynku seryjnymi produktami. Każdy wzór pojawia się w określonej liczbie egzemplarzy, a jeśli się skończy, to cóż, trzeba czekać, aż firma zdecyduje się na „dodruk”.
Grafiki czynią te koszulki wyjątkowymi. Są często oparte na złudzeniu optycznym, iluzji, inteligentnej mistyfikacji. Grafiki nawiązują w swojej tematyce zarówno do historii jak i do współczesności, do pop-kultury, literatury, ekologii. Ich autorom nie można odmówić sprawnego i czułego oka oraz zmysłu obserwacyjnego. Na stronie internetowej w koszulkach nie pozują modelki czy modele, ale zwykli ludzie w niezwykłych sceneriach.
Firmie zależy na tym, aby artyści i „nosiciele” koszulek byli sobie bliscy – stąd konkursy, dzielenie się zdjęciami w koszulkach, różne kanały komunikacji z odbiorcami jak np. Twitter. Threadless co jakiś czas wypuszcza koszulki ze znanych bajek, oczywiście w indywidualnych i niekoniecznie cukierkowych interpretacjach. W tych seriach były już Muppety, Toy Story czy demoniczne kobiece bohaterki z bajek Disneya.
Threadless często robi przeceny, wtedy koszulki można kupić w cenie poniżej 10 USD. Firma wysyła również do Polski. Sama jestem wielką fanką tych ubrań; mam kilka ‚tees’ i nie sądzę, że to koniec mojej kolekcji.
Inna amerykańska firma Redbubble idzie o krok dalej – koszulki powstają dopiero po złożeniu zamówienia. Do wyboru mamy rozmiar, kolor a także to, czy nadruk będzie z przody, czy z tyłu. Redbubble oferuje zdecydowanie więcej wzorów, jednak w porównaniu z Threadless nie są one unikatowe.
W Polsce również powstają podobne firmy, ale ich oferta jest jeszcze bardzo uboga. Koszulki według autorskich pomysłów kupicie w sklepie Let’s funky! czy na Chrum.com.
tekst: Ania Dąbrowska
zdjęcia: threadless.com, redbubble.com, chrum.com, letsfunky.com