Czy wiesz, że … ciekawostki o marce Clarks

Wygodne, naturalne, nawiązujące do klasycznego stylu, ale z nutą nonszalancji. Takie są buty marki Clarks, która narodziła się dawno temu w Wielkiej Brytanii, w czasach kiedy solidne buty były towarem drogim i nie każdy mógł sobie na nie pozwolić.

Obecnie marka ma w swoim portfolio buty damskie Clarks, męskie obuwie Clarks i buty dla dzieci Clarks w wielu fasonach.

 

Niektóre modele tego brandu mają swoje znaki rozpoznawcze, jest to przede wszystkim po charakterystyczne przeszycie z przodu buta. Trudno pomylić je z czymś innym. Rzućmy okiem na historię marki i ciekawostki z nią związane.

Clarks – buty z angielskiej wsi

Wszystko zaczęło się prawie dwa wieki temu, kiedy Cyrus i James Clark mieli za zadanie uszyć kożuch na sprzedaż. Był rok 1825, kiedy w miasteczku Street w hrabstwie Somerset bracia Clark z pozostałej skóry zrobili coś w rodzaju buta. Nie wiedzieli wówczas, co właśnie udało im się zapoczątkować.

 

Tak powstała marka Clarks, która dziś znana jest właściwie wszędzie. Niewątpliwym sukcesem było spotkanie z brytyjską monarchinią. Braciom udało im się przykuć uwagę królowej Wiktorii podczas Wystawy Światowej w 1851 roku w Londynie. Władczynię zauroczyły modele butow stworzone przez Clarków.

Desert Boot: model, który rozsławił firmę braci Clark

Pomimo wcześniejszych osiągnięć, to w latach pięćdziesiątych 20. wieku tej rodzinnej firmie udało się na stałe zaistnieć na rynku obuwniczym i ugruntować swoją pozycję. Stało się to dzięki modelowi Desert Boots.

 

Te buty, dzieło Nathana Clarka, stały się jednym z najbardziej rozpoznawalnych butów na świecie. Lekkie trzewiki na cienkiej podeszwie od momentu debiutu do dziś pozostają obuwniczej ikoną.

 

To model uniwersalny i ponadczasowy, który sprawdza się w damskich i męskich stylizacjach, a jego sprzedaż można liczyć w milionach par na całym świecie.

Targi obuwnicze w Chicago – sukces Clarks w cieniu rodzinnych konfliktów

Nathan Clark, zaczął zajmować się firmą w połowie zeszłego wieku. Rodzina zaoferowała mu jednak słabe wsparcie, jeśli chodzi o nowe pomysły.

 

W tamtym czasie Nathan  zajmował w firmie stanowisko dyrektora sprzedaży międzynarodowej. Ułatwiło mu to zaprezentowanie swojego dzieła, czyli Desert Boots, na pokazie obuwia w Chicago w 1949 roku.

 

Zwrócił uwagę magazynu Esquire, który zaproponował wywiad na całą stronę. Wystarczyło, aby zapewnić modelowi butów Clarks świetną reklamę. Wpłynęło to bezpośrednio na gorące przyjęcie marki poza Wielką Brytanią.

 

Na barykadach w Paryżu w 1968 roku w czasie społecznych protestów, większość studentów miała coś wspólnego poza ideami: pustynne buty Clarks. To świadczy o popularności modelu Desert już przed sześcioma dekadami.

 

Pomimo międzynarodowej sławy, jaką zdobyły nowe buty marki Clarks, dopiero w połowie lat 70. obuwie to pokochała Anglia.

 

Choć od debiutu Clarks Desert Boots minęło ponad 60 lat, ich sukces trwa nieprzerwanie. Osobowości takie jak Bob Dylan, muzycy zespołu The Beatles, a także Jarvis Cocker i Sarah Jessica Parker wielokrotnie pokazywali się właśnie w tym modelu.

Clarks Wallabee, model idealny do biura

Firmie Clarks udało się zdobyć prestiż i uznanie w branży obuwniczej dzięki wygodnym i praktycznym modelom butów. Oprócz już wymienionego Desert Boot, wyróżnia się także model Wallabee.

 

Mokasyny Clarks, także odniosły wielki sukces, przenosząc firmę do segmentu butów do pracy. Eksport tego obuwia na rynek amerykański nastąpił w 1967 roku.

 

Okazało się, że Amerykanie czekali na obuwie idealne do pracy, wygodne, o stonowanej, ale nie nudnej stylistyce. Model Wallabee szybko stał się męskim butem mokasynowym do biura.

Clarks – perfekcja na miarę

Powstanie firmy braci Clark w małym mieście w Anglii pod koniec XIX wieku było ważnym momentem dla branży obuwniczej. Staranność i detale, które towarzyszyły już pierwszym parom nadal są obowiązkowymi elementami każdej serii.

 

Każda para butów marki Clarks tworzona jest ręcznie, ze szczególną starannością i z wykorzystaniem drewnianych kopyt szewskich. Proces produkcji opiera się na wysokiej jakości materiałach i najnowocześniejszych technologiach. To wszystko, w połączeniu z pełnym pasji duchem firmy, umożliwia oferowanie „perfekcji na miarę”.

Chociaż Nathan Clark przeniósł się do Nowego Jorku w 1951 roku, nic nie stało na przeszkodzie, aby dalej aktywnie uczestniczyć w rodzinnym biznesie. Z tego miasta po drugiej stronie świata Sukcesywnie wprowadzał innowacje technologicznymi, które znacząco polepszyły status marki. Do ostatnich lat swojego życia Nathan Clark tworzył projekty obuwia .

 

Obecnie buty Clarks to gwarancja wygody i wysokiej jakości, a ciekawe modele, zarówno te najnowsze, jak i te, które zostały już okrzyknięte klasycznymi, cieszą się niesłabnącą popularnością.

Tekst: Ania Dąbrowska