Historia kultowego plecaka Fjallraven Kanken

Niepozorny, ale pojemny. O innym kształcie, niż większość plecaków. Dla jednych rzecz, której trudno się oprzeć, określana mianem kultowej lub ikonicznej. Dla innych wybór, którego lepiej unikać.

 

Brzydki i ładny, ulubieniec internetowych influencerów i rodziców, którzy posyłają dzieci do szkoły po raz pierwszy. Oto plecak Kanken, który po względem estetycznym trudno ocenić jednoznacznie, ale nie da się go z niczym pomylić.

Kanken to prawdopodobnie najbardziej kultowy plecak marki Fjallraven, noszony przez ludzi w każdym wieku na całym świecie. Występuje w ponad 50 podstawowych kolorach. W przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych produktów, z czasem nie zmienia kształtu i fasonu.

 

Dzięki prostemu prostokątnemu projektowi i równie prostemu oznaczeniu marki jest to prawdziwy klasyk designu.  Rozpoznawany bez konieczności szukania w Google, co to za jeden.

Fjallraven Kanken – przełomowy plecak

Kanken został wprowadzony na rynek po raz pierwszy w 1978 roku. Wówczas został zaprojektowany specjalnie dla dzieci w wieku szkolnym. Są one szczególnie narażone są na problemy z kręgosłupem ze względu na duże obciążenie pleców i źle wyważone plecaki.

 

W dzisiejszych czasach Kanken to produkt, który jest już powiązany z modą i ze stylem. Ale jego początki były czysto funkcjonalne. Intencją twórców Kanken była poprawa postawy szwedzkich uczniów i złagodzenie bólu pleców. Skarżyło się na niego wielu, prawdopodobnie z powodu noszenia staromodnych toreb naramiennych, które wciąż były powszechne w tamtym czasie.

 

Dziś wiemy, że obciążanie jednego ramienia torbą nie jest wskazane. Przede wszystkim u młodych ludzi w wieku szkolnym. Powoduje to skrzywienia kręgosłupa, a w dorosłym życiu prowadzi do wielu urazów i utrudnia funkcjonowanie.

Założyciel firmy Fjallraven, Ake Nordin, zaprojektował i wyprodukował wiele funkcjonalnych produktów outdoorowych, zanim wymyślił plecak Kanken. Także w tym przypadku miał na celu wprowadzanie innowacji i rozwiązywania problemów.

 

Marka Fjallraven powstała w 1960 roku. W niedługim czasie zyskała przychylność szwedzkich ekip ekspedycyjnych, które pod koniec dekady wyposażały się u Fjallraven. Jednak dopiero wprowadzenie do sprzedaży Kankena w 1978 roku naprawdę sprawiło, że marka znalazła się w centrum uwagi.

 

Sprzedaż w pierwszym roku produkcji wyniosła skromne 400 sztuk, ale w następnym, 1979, Kanken stał się ogólnokrajowym fenomenem – z oszałamiającą liczbą 30 000 sprzedanych egzemplarzy.

Ewolucja plecaka Kanken

Ponad 40 lat później, Kanken Classic pozostaje niezmieniony pod względem wyglądu i estetyki, i nadal jest najlepiej sprzedającym się produktem marki Fjallraven.

 

Jednak asortyment Kanken rozszerzył się poza pierwszy i podstawowy model Kanken Classic, oferując różne warianty tego praktycznego plecaka (i nie tylko plecaka).

 

Na początku 2000 roku Fjallraven wypuścił model Kanken Mini. Była to mniejsza wersja klasycznego plecaka, która powstała z myślą o młodszych dzieciach.

 

W tym samym roku brand poszerzył swój asortyment o plecak komputerowy. Laptop Kanken jest powiększoną wersją modelu Classic, z wyściełanymi paskami na ramię i wyściełaną kieszenią na laptopa, oddzieloną od głównej komory.

 

To doskonały przykład ciągłego myślenia o przyszłości: nadanie nowego przeznaczenia tradycyjnemu produktowi w celu zaspokojenia potrzeb współczesnego konsumenta.

 

Poza plecakami linia Kanken obejmuje także całą gamę praktycznych produktów, czy to do podróży, czy do korzystania na co dzień. Fjallraven ma w swojej szerokiej ofercie torby, portfele Kanken, lunch boxy, kosmetyczki, a nawet piórniki i organizery do plecaków Kanken. Można dobrać pod kolor plecaka.

Re-Kanken – ekologiczna wersja

Re-Kanken jest dokładnie tym, co sugeruje nazwa. Zwykły Kanken wykonany wyłącznie z materiałów pochodzących w 100% z recyklingu. To ekologiczna wersja tradycyjnego plecaka.

 

Kształt i cechy są podobne do klasycznego Kankena, jednak ten model jest w całości wykonany z poliestru pochodzącego z plastikowych butelek. Aby zabarwić plecaki wykorzystuje się technologię SpinDye. Drastycznie zmniejsza to poziom zużycia wody, energii i chemikaliów (odpowiednio jest to oszczędność wynosząca 75%, 39% i 67%), a co za tym idzie, jest bardziej przyjazna środowisku naturalnemu.

 

Plecak Rekanken ten ma pięknie haftowane logo. Kilka słów o surowcach – duży plecak to 11 butelek PET, a Mini to 9 takich butelek.

To, co Fjallraven zrobił z kolekcją Kanken, powinno być inspiracją dla wszystkich innych firm sportowo – outdoorowych.

 

Produkt został stworzony, aby służyć jakiemuś celowi i rozwiązać problem. Przetrwał próbę czasu, trwale zapisał się w świadomości konsumentów na całym świecie. Przy okazji powstała cała gama dodatkowych produktów. Pasują one do linii przewodniej i mogą być używane w połączeniu ze sobą, ale mają również swoje unikalne cechy. Kanken to plecak przyszłości, choć ma na karku ponad cztery dekady.

Tekst: Ania Dąbrowska