Pod lupą — ciekawostki o marce New Balance
Do niedawna buty New Balance znane były głównie sportowcom i biegaczom-amatorom. Od kilku lat są to najmodniejsze sneakersy, które podbiły ulice, i które cechują się ciekawą konstrukcją oraz przykuwającymi wzrok kolorami. Każdy brand poza tym, co produkuje, ma także wiele ciekawych historii, które wpływają na jego rozwój. Nie inaczej jest z firmą New Balance. Oto kilka wybranych ciekawostek.
Plecaki New Balance, profesjonalne sportowe koszulki i legginsy, odzież dopasowana do potrzeb i wysokich wymagań, ciekawe kolory i sprawdzone materiały – to o amerykańskiej marce wie każdy. Ale czy wiecie o tym, co z New Balance mają wspólnego kury, zimna wojna i komputery Apple? Jeśli nie, to zapraszamy do lektury.
New Balance i kurze łapki
Nie, nie chodzi o zmarszczki wokół oczu, a o balans kurzego ciałka. Firma przez wiele lat produkowała wkładki do butów – tworzenie obuwia New Balance rozpoczęło się dopiero po ponad 30 latach od założenia marki. Wkładki były inspirowane kurzymi łapkami i w związku z tym miały trzy punkty podparcia dla stopy.
Założyciel brandu, William J. Riley, obserwował zachowania kur domowych i był zachwycony ich sposobem poruszania się i utrzymywania właściwego balansu. Z czasu poświęconego na przyglądanie się tym ptakom powstały trójkątne wkładki do butów, których podstawowym zadaniem było zapewnienie lepszej równowagi podczas chodzenia.
Stąd też wzięła się nazwa firmy, bo równowaga to po angielsku “balance”, a wkładki jako nowość na rynku dodały do tego początek “new”.
New Balance – stulatka w świetniej formie
New Balance to marka, która olśniewa nie tylko produktami i nowoczesnymi technologiami, ale także wielkim doświadczeniem, które płynie przede wszystkim z czasu spędzonego na rynku. A jest to całkiem dojrzały wiek, ponieważ firma powstała w 1906 roku, początkowo jako New Balance Arch Support Company.
Miejscem założenia było amerykańskie miasto Brighton położone niedaleko Bostonu, a ojcem założycielem był wspomniany już William J. Riley, który do Stanów Zjednoczonych przybył z Wielkiej Brytanii.
Buty wieku dojrzałego
Wkładki do butów były pierwszymi masowo produkowanymi towarami marki New Balance. Na buty przyszedł czas znacznie później, bo pierwsza para wyjechała z pracowni w 1938 roku, czyli po przeszło 30 latach od rozpoczęcia działalności.
Były to oczywiście buty do biegania, które trafiły do zawodników klubu sportowego Boston Brown Bag Harriers. William J. Riley był bardzo przejęty swoim debiutem obuwniczym i zaproponował pierwszym klientom zwrot poniesionych kosztów, jeśli buty nie przypadną im do gustu.
Obawy jednak nie znalazły potwierdzenia w rzeczywistości. Kilka lat później New Balance stało się marką tworzącą obuwie dla sportowców z wielu dyscyplin w tym oczywiście dla biegaczy. Warto dodać, że pierwsze modele butów powstały ze skóry kangura, co czyniło je trwałymi i odpornymi na zniszczenia.
N jak New Balance
Obecnie „njubalansy” wyróżniają się dużą literą N z boku buta. Dzięki niej można z daleka rozpoznać markę.
Jednak litera ta, o charakterystycznym kroju, „zapisana” lekką kursywą trafiła na cholewkę dopiero w latach 70., czyli po przeszło sześćdziesięciu latach obecności na rynku.
Literę i jej położenie zaprojektował Terry Heckler, a pomysł z takim zdobieniem buta okazał się strzałem w dziesiątkę. Pierwsze buty, które otrzymały literę N, były te sygnowane numerem 320. Kolejne dwie dekady pod względem popularności wśród biegaczy należały do brandu New Balance.
New Balance i technologiczny wyścig
W czasach zimnej wojny przedsiębiorcy nie próżnowali. Każdy chciał coś odkryć, osiągnąć, zapisać się w historii. Kiedy w 1956 roku zmarł założyciel New Balance, marka zmieniła nazwę na New Balance Orthopedic Laboratory.
Wówczas firma poszła w kierunku nauki i rozwoju technologii, aby tworzyć coraz lepsze rozwiązania dla stóp i wspierać sportowców w walce o najwyższe podium.
Sławni w New Balance
Szef marki Apple, Steve Jobs, lubił chodzić w butach New Balance. Jego standardowy strój, czyli jeansy i czarny golf, w których występował na prezentacjach nowych produktów, zawsze uświetniał modelami z gamy produktów obuwniczego giganta.
Przez lata styl najsłynniejszego CEO świata nie zmienił się, a model obuwia, który nosił najczęściej to New Balance 992 w odcieniach szarości. Trochę jak seria komputerów MacBook Pro 🙂
New Balance – buty dla wszystkich
W reklamach różnych produktów występują przeważnie młodzi ludzie, chyba, że produkt dotyczy zdrowia-wówczas w spocie pojawia się uśmiechnięta babcia z bólem kręgosłupa…
Specjaliści z New Balance nie poszli ścieżką, którą podreptało wielu innych producentów. Zamiast współpracy z gwiazdami świata sportu i sławami kina, czy muzyki, marketingowcy zaprosili do współpracy osoby starsze i zupełnie nieznane.
W ten sposób chcieli pokazać, że buty New Balance są dla wszystkich i każdy może z nich korzystać bez względu na wiek. Zmiana reklamowego wizerunku nastąpiła na przełomie lat 70. i 80., a model 320 promowała grupa osób w podeszłym wieku.
Znaliście te fakty i ciekawostki? Dajcie znać w komentarzach!
Tekst: Ania Dąbrowska