Nike jest amerykańskim przedsiębiorstwem, którego obuwie, odzież i akcesoria znane są na całym świecie. Jest to jeden z największych producentów, który już od ponad 50 lat wyznacza trendy w świecie ubrań, butów i dodatków sportowych.
Początki firmy Nike
W roku 1964 trener drużyny lekkoatletów Bill Bowerman i jego podopieczny Philip Knight założyli w Washington County firmę o nazwie Blue Ribbon Sports, której pierwszym projektem była dystrybucja japońskich
butów Onitsuka Tiger.
Klientów stanowili uczestnicy biegów ze stanu Oregon. Współpraca z firmą Onitsuka trwała przez siedem lat. W międzyczasie został założony pierwszy firmowy sklep BRS, a firma zaczęła projektować autorskie modele butów.
W 1971 roku pojawiła się pierwsza własna linia obuwia. Została nazwana „Swoosh”, w tym samym roku został zaprezentowany model obuwia przeznaczony dla sportowców, pierwsze
piłkarskie buty Nike.
Logotyp i nazwa marki Nike
Nike to grecka bogini, która jest usposobieniem zwycięstwa. Jej cechy to siła, waleczność i szybkość. Skojarzenie marki z tymi walorami było strzałem w dziesiątkę. Nazwa przywodzi na myśl gwarancję sukcesu.
Logo firmy zostało wykonane w 1971 roku przez Carolyn Davidson - studentkę malarstwa, która otrzymała za nie skromne wynagrodzenie w postaci 35 dolarów. Z początku niedocenione, dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych, topowych symboli.
W latach 90-tych, kiedy znaczenie i rozpoznawalność logo Nike zaczęło być coraz większe, autorka otrzymała dodatkowe honorarium, a firma uznała logo przedstawiające skrzydło Bogini Zwycięstwa za jedną ze składowych sukcesu marki.
Promocja i rozwój koncernu Nike
Od 1972 przedsiębiorstwo rozszerzało ofertę.
Buty Nike zaczęły być polecane dla biegaczy. Ciekawostką jest, że marka z Washington County była pierwszym na świecie producentem obuwia, który podpisał w 1972 roku kontrakt na wyłączność dotyczący noszenia butów jedynie firmy Nike. Pierwszą osobą, która została w ten sposób twarzą marki był rumuński tenisista Ilie Năstase. Jego zadaniem było promowanie marki, szczególnie
butów do tenisa Nike.
Rok 1979 zainaugurował stosowanie nowej technologii w
butach do biegania Nike. Frank Rudy wpadł na pomysł wykorzystania membrany wypełnionej powietrzem umiejscowionej w podeszwie. Te „poduszki powietrzne” zostały użyte w 1982 roku, by stworzyć model
butów dla koszykarzy. Kolekcję nazwano „
Air Force”.
Trzy lata później została zaprojektowana pierwsza linia produktów firmy sygnowana nazwiskiem słynnego koszykarza – Michaela Jordana – „
Air Jordan”. Od tego czasu koncern wiedzie prym, zaopatrując sportowców w odpowiednie
obuwie do uprawiania koszykówki.
Wraz z rokiem 1987 firma wypuściła na rynek niezwykle popularny i topowy obecnie model
Air Max. Poduszka z powietrzem, która wcześniej była ukryta w podeszwie, została wyeksponowana, co daje
butom Nike Air Max ciekawy design i wpływa na dobrą amortyzację.
W 1988 r. hasłem sztandarowym koncernu Nike zostało „Just do it”. Hasło o tak prostym, a zarazem motywującym przekazie zdobiło
plecaki Nike,
koszulki Nike oraz inne akcesoria sportowe, kolejny raz udowadniając, że w prostocie jest siła.
Od początku istnienia przedsiębiorstwa, markę Nike promowało wielu znanych sportowców. Koncern sponsorował utalentowanych biegaczy, koszykarzy, piłkarzy, tenisistów.
Bluzy Nike,
buty Nike,
spodnie Nikei inne części garderoby, nosiły takie gwiazdy jak: Andre Agassi, Cristiano Ronaldo, Lebron James, Tiger Woods, czy siostry Williams.
W roku 2003 asortyment koncernu został powiększony o produkty
Converse, ponieważ firma Nike wykupiła tę markę, zwiększając swój zasięg jeszcze bardziej.
W roku 2014 powstała aplikacja Nike ID, dzięki której można dokonać personalizacji obuwia, by nadać mu indywidualny charakter.
Marka Nike jest również sponsorem wielu potężnych klubów piłkarskich. Logo firmy można znaleźć między innymi na odzieży takich klubów jak Barcelona, Manchester City, Paris Saint-Germian, czy Inter Mediolan.
Działalność charytatywna Nike
W 2002 roku brand zainaugurował kampanię o nazwie "NikeGo", mającą na celu przeciwdziałanie otyłości wśród nastolatków.
Przedsiębiorstwo chętnie włącza się w akcje charytatywne i nie skąpi środków na działalność dobroczynną. W 2014 roku według statystyk serwisu Chronicle of Philanthropy, prezes konceru Phil Knight był zaraz po Zuckerbergu najhojniejszym darczyńcą i przekazał 500 mln dolarów dla fundacji prowadzącej badania nad chorobami nowotworowymi.
Asortyment Nike
Początkowa działalność przedsiębiorstwa była związana z produkcją i szukaniem innowacji w tworzeniu obuwia sportowego, z czasem rozszerzono asortyment.
Bluzy nike mające modny design,
kurtki Nike wyróżniające się ciekawym krojem, ogromny wybór kolorystyczny odzieży i akcesoriów, sprawia, że produkty te mają nie tylko praktyczne i funkcjonalne zastosowanie, ale znajdują swoje miejsce w świecie mody.
Zobacz więcejMniej