Firma New Balance została założona w 1906 roku w Bostonie przez Williama J. Riley’a. Jej pierwotnym celem było polepszenie komfortu pracowników noszących niewygodne obuwie przez cały dzień, poprzez wyposażenie butów w odpowiednie wkładki. Z biegiem czasu marka zaczęła specjalizować się w produkcji obuwia do biegania, aż wreszcie zyskała tak dużą popularność, iż znalazła się w TOP 5 najczęściej wybieranych produktów odzieżowo-obuwniczych.
New Balance, czyli co było pierwsze: Buty czy… kura?
Historia New Balance rozpoczęła się od obserwacji kur domowych, które utrzymywały równowagę (z angielskiego „balance”) chodząc na 3 palcach.
Na tej podstawie firma zaczęła produkcję wkładek do butów, które posiadały trzy punkty podparcia zapewniając tym perfekcyjną równowagę i wygodę chodzenia. Tak właśnie powstała nazwa - New Balance. Firma więc tak naprawdę rozpoczęła swoją karierę od jednego z elementów obuwia, a nie kompleksowego produktu.
Co więcej, pomimo największego kryzysu gospodarczego XX wieku w latach 30-tych, firma przetrwała, świetnie utrzymując się tylko z obwoźnego handlu.
New Balance nie posiadała wówczas stacjonarnych sklepów należących do marki.
Skóra z kangura kluczem do sukcesu New Balance
Z biegiem czasu, a dokładnie 30 lat później powstały pierwsze
buty New Balance, dedykowane jednemu z Amerykańskich klubów sportowych – Boston Brown Bag Harries.
Wysoka jakość wykonania i wygoda spowodowały, że marka w 1941 roku zaopatrywała już większość w
buty bokserskie i
buty do tenisa. Sekret tkwił głównie w kangurzej skórze, z której wykonywano obuwie.
Na tym oczywiście firma New Balance (po śmierci Riley’a) nie poprzestała. Okres zimnej wojny kładł szczególny nacisk na rozwój technologii – w tym między innymi tej, stosowanej w obuwiu. W New Balance postanowiono ulepszyć produkt tak, aby jeszcze bardziej ułatwić bieganie. W tym samym czasie zmieniła się również nazwa firmy z New Balance na New Balance Orthopedic Laboratory.
Stylowe „N” na produktach New Balance
Choć wszyscy na pierwszy rzut oka kojarzą markę z literą „N”, to trzeba wiedzieć, że pojawiła się ona na produktach się dopiero w latach 70-tych XX wieku. Pierwszy sygnowany nią model, to 320 – uważany zresztą wówczas za najlepszy dla biegaczy.
Od wprowadzenia logo, marka zyskała swoją „tożsamość” i większy rozgłos. Za zaprojektowanie i wprowadzenie „N” na
butach New Balance odpowiedzialny był Terry Heckler.
Kilka lat później firma zaoferowała sportowcom nie tylko obuwie, ale także
odzież New Balance. Dokładnie w 1978 roku wypuszczono pierwszy model
kurtki New Balance wykonanej z Gore Tex’u.
New Balance - nowe spojrzenie na marketing
Firma New Balance wyznaje jedną zasadę – produkt jest dla wszystkich. Dowodem na to jest chociażby reklama przedstawiająca parę w podeszłym wieku – Ma i Pa, noszących najpopularniejszy model – 320.
Co więcej, produkt ma bronić się sam w sobie, dlatego też właściciele unikali na samym początku współpracy ze znanymi sportowcami (jak robiły to inne marki sportowe).
Z założenia, produkt miał być bardziej kojarzony z jakością, niż noszącym go idolem sportowym.
Warto wiedzieć, że były prezydent Stanów Zjednoczonych - Barack Obama, otrzymał od firmy unikatowy model obuwia z napisem “Prezydent Barack Obama”, co miało podkreślić, że produkty New Balance mogą nosić bez wyjątku wszyscy.
Tak naprawdę dopiero w XXI wieku firma zdecydowała się na sponsorowanie wydarzeń sportowych, głównie meczów piłki nożnej. Drużyna Liverpoolu w sezonie 2018 i 2019 roku została wyposażona w
koszulki New Balance wykonane w innowacyjnej technologii DRY. Miało to zapewnić zawodnikom suche ubranie podczas całego meczu.
W 2017 roku marka rozpoczęła współpracę z London Marathon wyposażając uczestników w specjalną odzież sportową, taką jak
buty New Balance,
spodnie New Balance,
koszulki , czy
bluzy New Balance.
New Balance „na salonach” i na ulicach
Pomimo, iż produkty New Balance dedykowane są głównie sportowcom, nie brakuje ich również na wielkich galach czy biznesowych spotkaniach.
Steve Jobs do czarnego golfu i jeansowych spodni, dobierał właśnie buty New Balance 992, zawsze w kolorze szarym.
Na naszym podwórku w butach New Balance często pokazuje się Kuba Wojewódzki, który uwielbia podkreślać ulubione obuwie kolorowymi skarpetkami.
Również niemiecka modelka Heidi Klum stała się ikoną “mody na New Balance” podpisując nawet kontrakt na promocję amerykańskiej firmy.
Odzież sportowa, buty czy
plecaki New Balance stały się również modne na całym świecie. Nie tylko doskonale sprawdzają się jako sportowy ekwipunek, jak na przykład
torby New Balance, które są w stanie pomieścić całe wyposażenie na siłownię, czy wypad w góry. Pasują także do codziennych ubrań, nadając tym styl smart casual.
New Balance w USA
New Balance jest jedną z niewielu firm na świecie, która w jednej czwartej zaopatruje swój rodzimy rynek. Obecnie około jednej czwartej wyprodukowanych butów, czy odzieży trafia na półki sklepowej w USA.
Co ciekawe, niektóre modele są tak pożądane, iż nawet zdarzały się przypadki zabójstw w Stanach Zjednoczonych właśnie z powodu butów New Balance!
Firma rozwija rynek swoich odbiorców - w 2013 roku New Balance rozpoczęło produkcję nowej linii odzieży i /buty/skateboard. Zgodnie z zasadą firmy, każdy może znaleźć w ofercie New Balance coś dla siebie.
Zobacz więcejMniej