Praktycznie chyba nie ma takiej osoby, która nigdy nie miała styczności z marką Adidas lub nie kojarzy tak charakterystycznego logotypu trzech pasków. Adidas jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie - obok Coca Coli i Microsoftu regularnie zajmuje czołówki światowych rankingów na znajomość i popularność brandu. Początki tej firmy jednak były niepozorne, bowiem wszystko zaczęło się od bezrobotnego mężczyzny - Adolfa "Adi" Dasslera i jego brata Rudolfa.
Skromne początki najsłynniejszej marki na świecie
Po I Wojnie Światowej bezrobotny Adi musiał znaleźć zajęcie, dzięki któremu byłby w stanie powiązać koniec z końcem. Około 1920 roku podnajął lokalną pralnię i zaadaptował ją na warsztat, w którym wprawiał się w szyciu butów sportowych dla dzieci i młodzieży.
Pierwsza para AdiDasslerów (tak wtedy nazywano te buty) była zrobiona z materiałów o zastosowaniu wojskowym - cholewka była z wojskowych namiotów, zaś podeszwę buta stanowiły uszczelki od zbiornika na paliwo. W 1924 roku, dostrzegając zapał i pasję Adolfa, dołączył do niego brat - Rudolf Dassler, by stworzyć dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo.
Na początku lat 30-tych XX wieku produkty Dasslerów znane były w całych Niemczech, a sama firma Gebrüder Dassler OHG (Bracia Dassler spółka jawna) zatrudniała ponad 70 pracowników.
Do wzrostu popularności przyczyniły się liczne sukcesy na igrzyskach sportowych - w 1928 roku biegaczka Linda Radke zdobyła złoty medal na 800 metrów startując w obuwiu Dasslerów, a osiem lat później Jessie Owens wybiegał aż 4 złote krążki w lekkich, wytrzymałych butach od braci Dasslerów (ważyły nieco ponad 160 gramów, podczas gdy powszechnie stosowane w tych czasach
buty do biegania niejednokrotnie ważyły ponad 250 gram).
Adidas kiedyś i dziś
Firma
Adidas w obecnym kształcie istnieje od 1949 roku - bracia Dassler rozeszli się poróżnieni sytuacją polityczną w kraju i zaangażowaniem Adolfa we wsparcie Nazistów. Adi szył bowiem buty dla Wermachtu, Abwehry i SS, co bardzo nie podobało się Rudolfowi.
Po podziale, Rudolf założył własną firmę pod nazwą Ruda (dziś znaną jako Puma), zaś Adolf Dassler przyjął nazwę
"adidas" - od swojego pseudonimu "Adi" z dodanymi trzema pierwszymi literami nazwiska. Z czasem nazwa ta weszła do powszechnego użytku, stanowiąc synonim dla "obuwia sportowego" lub
"tenisówek" - głównie dzięki temu, że praktycznie każdy sportowiec czy olimpijczyk zaopatrzony był w buty z trzema paskami.
Sam Adolf docierał do takich sław jak Muhammad Ali, Franz Beckenbauer czy Emil Zatopek, wcielając się w rolę przedstawiciela handlowego własnej firmy.
Obecnie, przedsiębiorstwo ADIDAS zatrudnia blisko 57 tysięcy osób, generując przychody bliskie 21,5 miliarda Euro - co czyni je siódmym największym niemieckim przedsiębiorstwem, i plasuje w pierwszej pięćdziesiątce największych firm na świecie.
Dzisiejszy Adidas jest podzielony na trzy sekcje - Adidas Sport, Adidas Classic oraz Adidas Lifestyle. W każdej z nich znajdziemy
buty Adidas, czyli podstawowy produkt o niezmiennie wysokiej jakości,
koszulki Adidas z charakterystycznymi trzema paskami na rękawie oraz pozostałą
odzież Adidas, taką jak
spodnie Adidas,
komplety dresowe Adidas,
czapki Adidas, rękawice bramkarskie czy
kurtki Adidas.
Buty Adidas
Od blisko stu lat produkty firmy Adidas cenione są za wysoką jakość, najwyższej jakości surowce użyte do produkcji obuwia oraz modne, estetyczne wzornictwo. Podczas projektowania swoich kolekcji, przedsiębiorstwo zaprasza do współpracy różne osoby - zarówno "przeciętnego Kowalskiego", jak i celebrytów, aktorów czy piosenkarzy, by jak najlepiej poznać oczekiwania konsumentów.
Marka chętnie korzysta z pomysłów osób z zewnątrz i nawiązuje kontakt ze idolami scen światowych. Przykładem takiej współpracy są
buty Pharrel Williams, które nie tylko świetnie się prezentują, ale są też bardzo wygodne w użytkowaniu.
Warto dodać, że wysoka świadomość społecznej odpowiedzialności biznesu motywuje firmę Adidas do projektowania coraz lepszych jakościowo butów przy jak najmniejszej ingerencji w środowisko naturalne. Od 2018 roku firma prowadzi kampanię zwiększającą świadomość zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia oceanu plastikami. Jednym z działań w tym kierunku jest stworzenie
butów X Parley. Dochód z ich sprzedaży przeznaczany jest na ochronę środowiska.
Koszulki Adidas oraz odzież Adidas
Nie ma takiego sportu, w którym
koszulki Adidas nie byłyby obecne. W sezonie 2018/2019 w samej tylko Ekstraklasie aż 6 z 16 drużyn piłki nożnej było sponsorowane przez tę firmę - największa na tym polu konkurencja Adidasa, Puma, sponsorowała 2 drużyny (co stanowiło jednocześnie drugi wynik w Ekstraklasie), a Nike - jedną. To pokazuje, jak silną i stabilną pozycję ma marka Adidas na rynku.
Jednak nie tylko w piłkarzom, i nie tylko mężczyznom firma dostarcza swoje koszulki. Wiele kobiet ceni i chętnie nosi koszulki z trzema paskami - od tenisistki Caroline Wozniacki, po profesjonalną golfistkę Danielle Kang.
Dzięki swojej wygodzie, wysokiej jakości i szerokiemu zastosowaniu produkty Adidas cieszą się niesłabnącą popularnością i nic nie wskazuje na to, że marka spadnie z pozycji lidera w branży zarówno obuwniczej, jak i odzieżowej.
Zobacz więcejMniej