Marka UGG obchodzi w tym roku swoje 40 urodziny, a style obuwia tej marki ewoluowały przez lata. Założona w 1978 roku przez młodego australijskiego surfera w południowej Kalifornii firma stała się symbolem zrelaksowanego stylu lat 80-tych.
Prawdziwego wiatru w żagle firma nabrała w 2000 roku, kiedy Oprah Winfrey umieściła buty UGG na swojej liście "ulubionych rzeczy".
Na początku XXI wieku UGG stał się niemal synonimem nazwy butów z owczej skóry. Marka stała się ulubioną dla takich gwiazd, jak Nicole Richie, Kate Moss, czy Kate Middleton.
Skąd się wzięła nazwa UGG?
Jak się okazuje, Brian Smith, założyciel kultowej marki obuwia z kożuszkiem, nie jest do końca pewien, skąd się wzięła nazwa UGG. "Nikt nie wie skąd pochodzi nazwa Ugg! Słyszałem, że w Australii jest kilku starych ludzi, którzy twierdzą, że ją wymyślili, ale nie ma na to dowodu".
Urodzony w Australii surfer, który założył UGG w 1978 roku z wkładem początkowym równym 500 dolarów, powiedział, że wydawało mu się, iż słowo "Ugg" pochodzi z lat 50-tych XX wieku.
"Według mojej najlepszej wiedzy, po raz pierwszy użyto słowa Ugg (pisanego na wiele sposobów - Ug, Ugg, Ugh) już w 1950 roku, a termin ten ostatecznie stał się nazwą obuwia z owczej skóry w Australii i Nowej Zelandii" - wyjaśnił.
Tak więc pod koniec lat siedemdziesiątych, gdy Smith wprowadzał własną markę butów z owczej skóry, sięgnął po potoczne słowo Ugg, opisujące takie buty, i znane mu z dzieciństwa spędzonego w Australii.
Smith założył markę w Kalifornii, po tym, gdy uświadomił sobie, że w USA brakowało obuwia z owczej skóry, tak popularnego wśród surferów w jego ojczystym kraju.
Jak zmieniały się buty UGG na przestrzeni lat?
Kurtka polarowa
North Face, czarne legginsy i
buty UGG - to był kiedyś mundurek prawie każdego amerykańskiego dzieciaka przez 4 lata college'u. Bezkształtne buty z owczej skóry zalewały amerykańskie ulice. Przez lata buty UGG żyły na marginesie mody, będąc przedmiotem krytyki i pogardy, ich jedyną zbrodnią była brzydota. Od tego czasu UGG przeszedł długą i żmudną drogę od pogardzanej powszechnie marki do wybiegów haute couture.
Wraz z oświadczeniem Oprah przyszło szaleństwo, które katapultowała markę na wyżyny. UGG został wplątany w kulturalny tygiel, określając dekadę, wraz ze swoim równie kontrowersyjnym odpowiednikiem – dresem Juicy Couture i licznymi celebrytkami związanymi ze środowiskiem Paris Hilton i Nicole Richie. Buty UGG nagle były wszędzie: na czerwonym dywanie, na zdjęciach paparazzi itd. A efekt popularności gwiazd doprowadził do ich wszechobecności w całym kraju.
Będąc bardzo popularna wśród gwiazd, marka UGG szybko poszerzyła horyzonty w świecie mody. Współpraca z ekskluzywnymi markami stała się kluczowym elementem późniejszej strategii UGG.
I tak UGG wstrząsnął sceną mody w 2009 r., kiedy we współpracy z Jimmy Choo wypuścił na rynek botki nabijane ćwiekami.
W 2011 roku marka nawiązała współpracę z gwiazdą futbolu amerykańskiego, Tomem Brady, próbując zwrócić uwagę męskiej części Klientów. Rok później powstał pierwszy
sklep z obuwiem męskim UGG znajdujący się w nowojorskiej dzielnicy Soho).
W kolejnych latach marka współpracowała z najlepszymi w branży, takimi jak Jeremy Scott i Y / Project. Dzika kolekcja Scotta z przetarciami i płomieniami zmieniła klasyczny wizerunek botów z owczej skóry.
W 2015 roku marka, że wprowadza na rynek serię męskich,
damskich i
dziecięcych butów i kapci inspirowanych "Gwiezdnymi wojnami: Przebudzenie mocy".
Limitowana edycja kosztowała od 100 do 225 dolarów i proponowała osiem stylów inspirowanych Darth Vaderem. Każdy z nich miał czerwony symbol z filmów związanych z Imperium i Ciemną Stroną i był dostępny tylko w wybranych sklepach. Do butów były dołączone kartki z cytatami z Gwiezdnych Wojen, do tego opakowanie z bibuły i pudełkiem z edycji limitowanej.
Po 40-stu latach na rynku UGG są nadal ulubionymi butami gwiazd. Rihanna jest jednym z przykładów. Niedawno wylądowała na JFK w nylonowej kurtce oversize Gucci, dresach i butach UGG, i wyglądała tak przeciętnie, tak idealnie w stylu normcore, tak zgodnie z dzisiejszą estetyką streetwear, że było naprawdę świetnie.
I tak UGG nie wydaje się już tak bardzo niefajny. Musiało się zdarzyć wiele – prawdziwa burza w modzie - aby UGG po raz pierwszy znalazł się w centrum jej uwagi. Jest więc ruch athleisure, który przedkłada wygodę nad wszystko inne, nostalgia za latami 90-tymi i charakterystyczna dla nowej fali supermodelek (na przykład Kendall Jenner i Gigi Hadid), głęboka i nagła fascynacja "brzydką modą" zrodzoną z ulicy.
W tym tempie, ze wzrostem sprzedaży i zmianą tendencji w modzie, UGG może przejść do historii, definiując nie jedną, ale dwie dekady.
Zobacz więcejMniej